Poszukiwanie pracy jako Opiekunka Seniora może być trudne. Mamy dla was kilka porad, które na pewno się przydadzą...
Pierwsze kroki - skrupulatny rekonesans
Badania z okresu ostatnich kilku lat pokazują, jak bardzo rozwinął się rynek pracy z ofertami dla opiekunek osób starszych za granicą. Cały czas powstają coraz to nowe agencje, które łączą kandydatów na to stanowisko z rodzinami seniorów zamieszczającymi ogłoszenia. Jedno z najczęściej pojawiających się pytań na forach zrzeszających opiekunki dotyczy samego etapu poszukiwań pracy. Jak ten proces wygląda w szczegółach? Czy trzeba przejść przez biurokracyjny chaos, by ostatecznie otrzymać zaproszenie na rozmowę do agencji?
Po pierwsze, najważniejszym i najbardziej czasochłonnym momentem jest wykonanie detalicznego rekonesansu, jeśli chodzi o zaufane agencje pracy. Tylko i wyłącznie wtedy, gdy uda Ci się podjąć współpracę z rzetelną instytucją, możesz mieć pewność odnośnie bezpieczeństwa oraz uczciwości. Oczyma wyobraźni widzisz siebie w określonym regionie Niemiec? Chcesz pracować u rodziny proponującej opiekunce większą elastyczność w godzinach pracy? A może interesuje Cię forma realizacji obowiązków oparta na wyjątkowych warunkach?
Sprawdź, która agencja posiada w swojej bazie typy ofert najbardziej interesujące dla Ciebie - dzięki temu w skuteczny sposób dokonasz przefiltrowania opcji dostępnych na rynku, dostosowując je do swoich ogólnych preferencji. Pamiętaj, aby dokładnie zapoznać się ze wstępnymi zasadami procesu rekrutacyjnego, obejmującymi również współpracę z agencją.
Dobrze napisane CV to podstawa
Niezależnie od tego, jak duże doświadczenie w pracy ze starszymi osobami posiadasz bądź jak wiele masz do zaoferowania swojemu pracodawcy, jeśli chodzi o odpowiednio wysokie kwalifikacje, nic nie zwalnia Cię z obowiązku napisania CV - czyli dokumentu stanowiącego podstawę przystąpienia do postępowania rekrutacyjnego. W przypadku kandydatek na stanowisko opiekunki, CV najczęściej dodaje się jako załącznik do elektronicznego formularza wraz z innymi danymi, a następnie przynosi w postaci wydruku na umówione już spotkanie i rozmowę w agencji. Należy zaznaczyć, że dobrze skrojone CV może okazać się dla Ciebie przepustką do pomyślnego przejścia pierwszego etapu rekrutacji, a później służyć jako podparcie podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Bardzo często jednak, w zupełnie niepotrzebny i niezrozumiały sposób, tak zwany “życiorys zawodowy” staje się właśnie balastem, a nie narzędziem mającym ułatwić otrzymanie wymarzonej posady. Aplikując zatem do pracy w charakterze opiekunki, należy położyć szczególny nacisk na stworzenie profesjonalnego dokumentu CV. Spójrzmy więc najpierw na listę najbardziej znanych “grzechów głównych”, popełnianych przez kandydatki przy budowaniu tego najważniejszego dokumentu aplikacyjnego.
- Naginanie faktów odnośnie doświadczenia i umiejętności językowych - można zaryzykować stwierdzenie, że jest to wręcz powszechna, ale również mało opłacalna praktyka. Pamiętaj: nieścisłości odnośnie Twoich wcześniejszych zawodowych zajęć, a przede wszystkim poziomu znajomości języka obcego, zostaną od razu zweryfikowane podczas konwersacji z rekruterem. Dlatego uprzedzamy - nie warto porywać się na tego typu mistyfikację, która ma zerowe szanse na powodzenie, za to niezwykle duże na zawstydzającą demaskację.
- Niewłaściwe zdjęcie zamieszczone w CV - ten element niestety jest w stanie przekreślić potencjał nawet najlepszej aplikacji. Choć może wydać się to oczywiste, warto raz jeszcze podkreślić, że wszelkie fotografie wakacyjne, prywatne, przedstawiające postać kandydatki na opiekunkę w stroju nieadekwatnym do sytuacji ubiegania się o pracę, są uznawane za wykluczające wobec uczestnictwa danej osoby w procesie rekrutacji. Równie nierzadko popełnianym błędem w kontekście umieszczania fotografii w życiorysie zawodowym, jest jej niewłaściwy format lub miejsce w dokumencie. Pamiętaj, że w razie wątpliwości, zawsze możesz skorzystać z dostępnych w internecie gotowych wzorów i szablonów CV, które z pewnością pomogą Ci uporządkować wiedzę na ten temat. Zdjęcie najlepiej jest wykonać w studio fotograficznym (na jednolitym tle i ze spełnieniem wszelkich potrzebnych wymogów).
- Posługiwanie się informacjami nieaktualnymi i popełnianie błędów językowych - to prawdziwa plaga w rekrutacyjnych dokumentach wysyłanych do agencji opiekunek. Weź pod uwagę, że lepiej jest przejrzeć CV dwadzieścia razy, niż potem tłumaczyć się z ewentualnych wpadek podczas rozmowy lub… z tego właśnie powodu spotkać się z odgórnym odrzuceniem swojej aplikacji. Przed wysłaniem pliku upewnij się, że podane przez Ciebie dane nie straciły na ważności, a skonstruowany tekst ma czytelną i przejrzystą dla odbiorcy (czyli rekrutera lub konsultanta w agencji) formę.
List motywacyjny - dodatek czy obowiązek?
Część agencji wymaga bardzo często od kandydatów złożenia tak zwanego listu motywacyjnego. Choć nie jest to powszechnie obowiązujący standard we wszystkich placówkach pośredniczących w poszukiwaniu pracy za granicą, warto jednak zaznaczyć, że dobrze przygotowany list motywacyjny potrafił otworzyć drogę do wymarzonego stanowiska niejednemu kandydatowi. O czym zatem należy pamiętać przy tworzeniu tego rodzaju dokumentu aplikacyjnego?
- Porzuć schematyczne reguły i wykaż się kreatywnością - rekruterzy widzieli już sto razy oklepane formułki oraz zwroty, więc Twoja innowacyjność (również w aspekcie językowym), będzie z pewnością działała na plus.
- Nie kopiuj zdań i informacji zawartych w Twoim CV, czyli podstawowym dokumencie w procedurze rekrutacyjnej. Nie ma to najmniejszego sensu, ponieważ i tak zwykle w pierwszej kolejności czytane jest CV - dopiero po zapoznaniu się z życiorysem, rekruter stwierdza, czy warto otwierać list. Powielanie już wcześniej ujętych danych nie wniesie zupełnie niczego nowego o Tobie, a list motywacyjny powinien charakteryzować się świeżością, oryginalnością, pomysłowością i nietuzinkowością.
- Unikaj używania sztampowych epitetów opisujących pracowników, takich jak sumienność, obowiązkowość czy pracowitość. Stosuje je zasadzie każdy kandydat - pozwól swoich przyszłym pracodawcom dużo bardziej się zaskoczyć i zaproponuj na przykład określony sposób (bądź sposoby) na praktyczne rozwiązanie autentycznych problemów, z którymi może mieć styczność opiekunka seniora.
- Operuj konkretnymi pojęciami i przykładami z własnego doświadczenia zawodowego. Na rekruterach z pewnością zrobi wrażenie fakt, z jakim zaangażowaniem udało Ci się zajmować starszymi osobami z rodziny lub odbywać staż w hospicjum. Nie wahaj się przytoczyć trudnych sytuacji, z którymi przyszło Ci się zmierzyć - pokażesz tym samym, że pomimo możliwości wystąpienia wielu przeciwności, jesteś w stanie sobie w roli opiekunki doskonale poradzić.
- Nie zapominaj o opisaniu swoich zainteresowań! To niezwykle istotna kwestia, przyciągająca uwagę przeglądających Twoje dokumenty pracowników agencji pracy dla opiekunek. Szeroki wachlarz przedstawionych w liście pasji ukaże Twoją postać w pozytywnym świetle - jako osobę o szerokich horyzontach, która będzie tryskać energią oraz pomysłami w zakresie spędzania wspólnego czasu z seniorem.
Rzetelne przejście przez opisaną wyżej formułę trzech kroków (rekonesans dotyczący placówek agencji, profesjonalne CV, list motywacyjny wraz z dodatkowymi certyfikatami oraz zaświadczenia), to proces dający bardzo duże szanse na powodzenie kandydatury w poszukiwaniu pracy dla opiekunki seniora za granicą. Choć dojście do etapu rozmowy w agencji nie gwarantuje jeszcze pełnego sukcesu, może stać się samym w sobie interesującym doświadczeniem, które pozwoli na sprawdzenie siebie w nowej, życiowej sytuacji.
Sprawdź inne artykuły o tematyce opiekuńczej, które pomogą w przygotowaniach do podjęcia nowych zleceń: https://dobrasztela.pl/kacik-opiekunki/aktualnosci/artykuly